Vytisknout
Kategorie: Stirling motor
Zobrazení: 13729
Stirling motor
Skot Robert Stirling vynalezl v roce 1816 teplovzdušný motor - Stirlingův motor. Jedná se o motor s vnějším spalováním. Mnozí si myslí, že je to parní stroj, ale není tomu tak.

 

Součástí motoru je válec, ve kterém se s vůlí pohybuje dutý uzavřený píst tzv. přeháněč. Jednu stranu tohoto válce ohříváme a druhou stranu ochlazujeme. V tomto válci je uzavřen vzduch, který má stejný tlak jako vzduch v okolí. Po přesunutí přeháněče do dolní úvratě se téměř všechen vzduch ve válci přesune do jeho levé části. Protože je levá část válce ohřívána, dojde k ohřátí i vzduchu uvnitř válce.

Při zahřívání vzduchu ve válci, začne stoupat tlak a vzduch se začne rozpínat. Vzduch s tímto vyšším tlakem je veden spojovají trubičkou do pracovního válce. Tam začne tlačit na píst, který přes klikový mechanismus roztočí setrvačník. Na stejné klice je připojena i ojnice přeháněče. Než se píst v pracovním válci dostane do spodní úvrati, přesune se přeháněč do levé části válce. Díky tomu vytlačí všechen vzduch do pravé části válce, kde se začne ochlazovat. Při tomto ochlazování vzniká podtlak, který začne působit na pracovní píst a tímto "vcucnutím" opět roztočí setrvačník. Tímto je dokončen jeden pracovní cyklus motoru.

Otáčející se setrvačník znovu přesouvá přeháněč do pravé části válce. Tím se ochlazený vzduch znovu dostává do levé části válce, kde je ohříván, zvyšuje svůj tlak. Tento cyklus se stále opakuje a motor se otáčí.

A nyní od teorie k samotnému motoru.
Motor je převážně vyroben z litiny, dále pak z oceli a mosazi.

Celkový pohled
Základna motoru má velikost 12 x 27,5 cm. Setrvačník je o průměru 13 cm.

Celkový pohled
Motor váží úctyhodných 4,5 kg. Pro pohon motoru postačí kostka suchého lihu.

Držák lihu
Na náboji setrvačníku je odlita malá řemenice, diky kreré můžeme k motoru připojit nějaké příslušenství.

Řemenice
Tento motor a jeho další provedení můžete zakoupit na těchto stránkách.

Celkový pohled