Luboš Třmínek - osobní stránky

Zadní brzdy
To že je nějaký problém se zadníma brzdama jsem tušil. Autu se nechtělo příliš couvat. Ale jen někdy. Po zařazení zpátečky se jakoby "vzpínalo" pak to najednou povolilo a začalo couvat. Vše se dělo nepravidelně a s různou intenzitou. Vše vyvrcholilo jednoho dne, kdy jsem málem zůstal stát mezi vraty. Tehdy padlo konečné rozhodnutí. Rozebrat a zjistit, kde je při couvání chyba.
 
Zvednul jsem levé kolo sundal gumu a zkoušel sundat brzdový buben. Ani prd. On ten buben šel vždy hůře sundat, ale tentokrát nic. Nevadí, zkusím s tím pootočit, ono to povolí. Takže gumu zpátky, na matici kola teleskopický klíč a točíme. No spíš netočíme. Dopředu velice neochotně, dozadu vůbec. Co s tím? Ten buben prostě musí dolů.
 
Jedno staré pořekadlo říká "Kde nepomůže zdravý rozum, pomůže síla. Kde nepomuže síla, pomůže větší síla". Zvednul jsem i druhé kolo. Pozor na zařazený přední náhon!!! a pečlivé podložení auta, aby to nespadlo. Start motoru, za jedna a pomalu spojka. Jen na volnoběh, kolo se pootáčí, ale buben stále drží.
 
No nic, tak zkusíme zpátečku. Spojka, volnoběh, je cítit záběr, točíme se a najednou cink, rána a buben je na zemi i s obložením.

Zadní brzdy
 
Buben je dole, všechny hliníkové nýty utrhané, brzdové obložení rozlámané na kusy.

Zadní brzdy
 
Náboj po základním očištění od zbytků obložení.

Zadní brzdy
 
Sundané pakny. Horní čep je přirezlý a zarostlý, že se ta výkyvná ramena nehýbou. To je jedna z příčin problémů při couvání.

Zadní brzdy
 
Již umytý a očištěný brzdový štít.

Zadní brzdy
 
Druhou příčinou byla tuhlá tyčka ruční brzdy, která přenáší pohyb brzdového klíče na druhou stranu k protější pakně. Problém,je že nejde vyndat.

Zadní brzdy
 
Brzdovým klíčem se jí podařilo jen povysunout, ale drží tak silně, že dál nejde ven. Rozhodnul jsen se jí přes brzdový klíč vylisovat. Do volné části díry postupne vkládám matice.

Zadní brzdy
 
Pak vložím podložku z pakny čepem do díry. Vše naštěstí pasuje a přes klíč ruční brzdy postupně vtlačuji jednu matici za druhou. Tyčinka se pomalu vysunuje ven.

Zadní brzdy
 
Když už je dostatečně uvolněná, jde s pomocí zeverzního kladiva vyťukat ven. Protože byla tyčinka nepohyblivá, byla levá pakna stále přitisknuta k bubnu a při couvání se pakna přes svou náběžnou hranu ještě více přitiskne.

Zadní brzdy
 
Mezi tím dorazily zrenovované pakny.

Zadní brzdy
 
První je už na místě.

Zadní brzdy
 
Komplet osazená zadní brzda.

Zadní brzdy
 
Protože se obě pakny nezávisle na sobě pohybují, je vhodné před nasazením pružiny obě pakny stáhnout popruhem. Aby šly pakny maximálně stáhnout, musíme povolit odvzdušňovací šroub brzdového prasátka. Pak už jen pakny naštelujeme, aby šel nasadit brzdový buben a odvzdušníme brzdy.

Zadní brzdy

15.10.2017  Vozík pro svářečku XH

Prodám setrvačník pro Parní stroj, Stirling, nebo Vakuum motor. Průměr setrvačníku 80mm, materiál litina. Setrvačník je obrobený a stačí jen vyvrtat díru na osu. Cena 300 Kč + poštovné, platba předem na účet. Obdržíte přesně to co vidíte na foto.

Setrvačník

Setrvačník